Thursday, May 9, 2013

رد پای دلارهای سیا در افغانستان

امروز مشخص شده پولهایی که سازمان سیا به کاخ ریاستجمهوری افغانستان تحویل میداد، فرهنگ فساد و رشوهخواری را در سطح این کشور رواج داده است. این دلارها به جیب جنگسالاران، نمایندگان و اعضای مجلس لویه جرگه سرازیر شدهاند.
همکاران کاخ ریاستجمهوری افغانستان دلارهای سرازیرشدهی بیحساب به این کشور را "پول ارواح" مینامیدند. این دلارها درون کیسههای پلاستیکی و کولهپشتی حمل و محرمانه تحویل داده میشدند و محرمانه نیز خرج میشدند.
به گزارش دویچه وله، سازمان اطلاعاتی آمریکا "سیا" طی بیش از ده سال بستههای پول نقد را به دفتر ریاستجمهوری و نیز به دفتر شورای امنیت ملی حامد کرزای میرسانده است. مأموران حامل پول شخصا دلارها را تحویل میدادهاند.
شمارهی رمز گاوصندوقهای پولادین دفتر کرزای در اختیار بالاترین مقام این دفتر بوده است. این دلارهای سازمان سیا برای پرداخت غرامت به قربانیان جنگ، پرداخت سربها برای آزادی نمایندگان مجلس که ربوده شده بودند، پرداخت به برخی سران طالبان که حاضر به گفتوگوی سیاسی بودند، هزینه میشدند.
ولی در کنار این پرداختها، هزینههای دیگری نیز بوده است، مانند هزینهی دعوت از میهمانان خارجی برای گفتوگوهای سیاسی، سفر هیأتهای نمایندگی به کشورهای مختلف و پرداخت هزینهی هتلهای پنج ستاره، و البته خرید سوغات برای اعضای خانواده.
پرداختی کارتهای اعتباری بانکی همکاران نزدیک کاخ ریاستجمهوری و هزینهی اجارهی خانههای گرانقیمت آنها در کابل نیز از این پول تأمین میشده است.
یکی از مسئلهسازترین و مبهمترین این نوع هزینهها، خرید حمایت سیاسی افراد با پول بوده است؛ و این قضیه هماکنون افشا شده است.
این فقط جنگسالار مشهور "عبدالرشید دوستوم" نبوده که، به نقل از "نیویورک تایمز"، ماهی ۱۰۰ هزار دلار پول دریافت میکرده است تا از دولت حاکم حمایت کند. تقریبا تمامی جنگسالاران که پیش از این به "مجاهدین" مشهور بودند نیز به این دسته تعلق دارند، که از نظر "نیویورک تایمز"، باید آنان را در دادگاه محاکمه کرد و نه اینکه با پول مالیات شهروندان آمریکایی خرج کاخهای گرانبهای آنان را تامین کرد.
تقریبا تمام سران قبایل و دستههایی که با دولت حاکم همراه گشتهاند با پول خریده و ترغیب به همکاری شدهاند.
از سوی دیگر همکاران حامد کرزای با پول سازمان سیا نمایندگان در مجلس را میخریدند تا به وزیران پیشنهادی رئیسجمهور رأی اعتماد بدهند. هیأتهای نمایندگی که از سراسر کشور در شورای بزرگ "لویه جرگه" شرکت میکردند نیز با دریافت پول از طرحهای حامد کرزای حمایت میکردند.
همه، حتى همکاران کمتر بانفوذ کاخ ریاستجمهوری، از این رشوهدهیها اطلاع داشتهاند. برای همگان این امر عادی بوده و میپنداشتهاند که سیاست در افغانستان این گونه عمل میکند. و آمریکاییها نیز با ادامه پرداختهای دلاری خود این سیستم را تغذیه میکردند.
با این حال صداهای انتقادآمیزی نیز وجود داشتند که هشدار میدادند و میگفتند که این سازوکار دیر یا زود برملا خواهد شد. یک همکار کاخ ریاستجمهوری در این رابطه میگوید: «ما ضرب المثلی داریم که میگوید: آنکس که با سگ در یک بستر بخوابد، نباید تعجب کند که صبح با شپش از خواب بیدارشود
انتخاب فرستاده ویژه جدید آمریکا برای افغانستان
دولت آمریکا فرستاده ویژه جدیدی را برای منطقه هندوکش برگزیده است. جیمز دابینس، دیپلمات پرتجربهیآمریکایی که سابقهای طولانی در مناطق بحرانزده دارد، برای این مأموریت برگزیده شده است.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه (۳ مه/۱۳ اردیبهشت) با اعلام انتخاب جیمز دابینس، بهعنوان فرستاده ویژه برای کشورهای افغانستان و پاکستان، ابراز امیدواری کرد که منطقهی هندوکش به صلح و آرامش نزدیک شود.
دابینس ۷۰ ساله، در پی سقوط طالبان، در کنفرانس افغانستان در سال ۲۰۰۱ در بن، نمایندگی ایالات متحده را برعهده داشت. این کنفرانس بینالمللی برای تشکیل دولت جدید افغانستان برگزار شده بود. وی در حل بحرانهای منطقه بالکان و سومالی نیز مشارکت داشته است.
قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴ اغلب نیروهای نظامی خارجی خاک افغانستان را ترک کنند و مسئولیت امنیت کشور را به دست دولت حاکم بسپارند.



2012 © Sunni-news.net .همۀ حقوق ویژه سنی نیوز است، استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

No comments: