Thursday, May 9, 2013

امریکا از شیعیان افغانستان پشتیبانی می کند

عمر نثار مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر در مقاله تحلیلی خود می نویسد:
سنی نیوز: ایالات متحده امریکا تحقق پروژه نو اجتماعی - مذهبی را در افغانستان آغاز نموده که هدف آن « ایجاد شبکه همکاری» اداره نظامی - سیاسی امریکا با رهبران مذهبی افغانستان می باشد.
مولف یاداوری میکند که کارل ایکینبیری سفیر ایالات متحده امریکا در کابل در ماه جنوری سال 2010 ملاقات را با رهبران شورای علمای افغانستان انجام داد. و در ماه فبروری سال 2010 تیم بازسازی امریکا در جنوب افغانستان مسجد نو را در ولایت دایکندی در خدمت مردم متدین قرار داد. این اولین مسجد بود که با مصرف امریکا از طرف متخصصین امریکایی ساخته شده است.
مولف می افزاید: طوریکه کارشناسان و خبرنگاران در کابل اشاره میکنند، مسجد امریکایی در ولایت دایکندی اولین مسجد است که دولت غربی در افغانستان اعمار نموده است.
به گفته کارشناسان، مقامات امریکایی قصد دارند در افغانستان ( قبل از همه در ولایات جنوبی کشور) شبکه کامل « مساجد امریکایی» اعمار نماید.
نویسنده مقاله عقیده دارد که به این ترتیب، قرار معلومات موجود، نمایندگان قوماندانی ایالات متحده امریکا اعلام داشته که در نظر دارد کار ساختمان یک مسجد دیگر را در ولایت دایکندی در اینده نزدیک تکمیل نماید.
مولف میگوید، جالب است که قوماندانی امریکا پروژه جدید اجتماعی - مذهبی در باره اعمار مساجد « امریکایی» را در افغانستان از ولایت اغاز نموده، جای که عمده تاً هزاره ها زندگی میکنند. به این ترتیب، « تجربه در دایکندی» بیانگر انست که اداره امریکا در افغانستان در قدم اول سعی میکند حمایت شیعه یان افغانستان را بدست اورد.
به نظر مولف، بوجود امدن مساجد نو « امریکایی» در دایکندی بدان معنی نیست که در ولایات دیگر افغانستان تاسسیسات مشابه شبکه نو مذهبی اسلامی که با پول ایالات متحده امریکا اعمار شده باشند بوجود نخواهند امد. ولی ، به نظر ما، اساس برای این گفته وجود دارد که در حال حاضر جهت اولویتی سیاست نو مذهبی غرب در افغانستان شیعه یان هزاره می باشند.
نویسنده مقاله در اخیر می افزاید که نشان دادن« علاقمندی احترامانه» ایالات متحده امریکا نسبت به گروه شیعه یان در افغانستان، همزمان نمایش برخورد مشابه نسبت به گروه های شیعه مذهبی در کشور همجوار ایران محسوب میشود. اینگونه ابتکارات امریکا نشانه تلاش اداره واشگتن به منظور اغاز تصحیح اعتبار ایالات متحده امریکا دراذهان عامه شیعه (افغانی و ایرانی) محسوب میشود.
منبع : خبرگزاری «ریا نووستی»، روسیه، 2 مارچ

No comments: