Thursday, June 20, 2013

اعلام کشف معدن "لیتیوم" پرده از دلیل اشغال افغانستان برداشت

رادیو "WDR2 " آلمان، روزگذشته در یک بخش بسیار کوتاه خبری خبر کشف معدن "لیتیوم" در افغانستان را به گونه ای متفاوت از تمام رادیوهای فارسی زبان و خبرگزاری های جهان اعلام داشت. این رادیو گفت: ارتش امریکا یک معدن بزرگ "لیتیوم" در افغانستان کشف کرده است. نه تنها از لیتیوم برای سیستم های کامپیوتری دقیق ترین استفاده ها می شود، بلکه کاربرد این فلز در سلاح های جنگی، تحول بزرگی را در حد یک چرخش عظیم در سلاح های جنگی بوجود خواهد آورد.



تاکنون تنها معدن لیتیوم در کشور بولیوی بود. ازلیتیوم برای ساختن تلفن های همراه، لب تاپ و اتومبیل های برقی که به تازگی تولید آنها شروع شده استفاده می شود و همچنین برای تولید یکی از نادرترین داروها برای بیماری های عصبی از آن استفاده میشود.



این بخش خبری دیگر تکرار نشد و هیچ خبرگزاری در جهان چنین شفاف در باره سه نکته یاد شده دربالا خبر مخابره نکرد: 1- کاربرد در سیستم کامپیوتری،2- کاربرد در تولید سلاح نظامی و 3- کشف آن توسط ارتش امریکا.



نکته سوم، یعنی تصاحب نظامی این معدن و اعلام این کشف توسط یک ژنرال امریکائی، که خبرگزاری ها، ارزش آن را بالغ بر یک هزار میلیارد دلار برآورد کرده اند. البته رادیوی مذکور در پایان خبر کوتاه خود اضافه نیز کرد که اگر بخش اندکی از درآمد ناشی از این معدن صرف امور افغانستان شود، این کشور به یکی از پیشرفته ترین کشورهای منطقه تبدیل خواهد شد.



بدین ترتیب و با این گزارش، آن اعتراف غافلگیر کننده سه هفته پیش رئیس جمهور آلمان اعتباری تاریخی پیدا می کند. وی پس از بازدید از نیروهای نظامی آلمان در افغانستان، در یک مصاحبه با بحث های جاری میان فراکسیون های پارلمانی آلمان و مطبوعات این کشور که نسبت به حضور ارتش آلمان در افغانستان انتقاد می کنند، گفت: منافع اقتصادی آلمان ایجاب می کند که ارتش این کشور در افغانستان حضور داشته باشد.



این جمله، با تمام گفته ها و نوشته های تبلیغاتی که حضور نظامی آلمان و امریکا و ناتو در افغانستان را برای مقابله با تروریسم و طالبان و القاعده توجیه می کنند مغایرت داشت و پرده از ماهیت واقعی ماجرای اشغال نظامی افغانستان برداشت. بدنبال همین اظهار نظر، فشار محافل قدرت در آلمان به رئیس جمهور این کشور چنان شدید بود که او ناچار شد از سمت خود استعفا بدهد. حادثه ای که در آلمان بی نظیر بود.



خبرگزاری های جهان کشف نظامی معدن "لیتیوم" در افغانستان را در کنار دیگر معادن افغانستان اعلام کردند. از جمله مس، آهن، طلا و لاجورد و ارزش مجموعه آنها را تا یک هزار میلیارد دلار برآورد کردند.



بخش اعظم معادن کشف شده در افغانستان در مناطق جنوبی و شرقی افغانستان و در امتداد مرزهای این کشور با پاکستان، یعنی همان نقاطی که طالبان در آنها فعال است قرار دارد.



شواهد نشان میدهد که پس از فروپاشی اتحاد شوروی، نتایج تحقیقات زمین شناسی این کشور در طول حضور ارتش سرخ در افغانستان، بدست امریکائی ها افتاده و از جمله دلائل اشغال شتابزده افغانستان که ماجراجوئی های حکومت طالبان در افغانستان زمینه توجیه افکار عمومی جهان را برای آن فراهم ساخت پس از بررسی این تحقیقات و اسناد صورت گرفت.



هنوز درباره "گاز" افغانستان امریکا مهرسکوت را نشکسته است و این درحالی است که از زمان حضور ارتش سرخ در افغانستان رسما اعلام شده بود که در شمال این کشور ذخائر عظیم گاز وجود دارد. بخشی از گاز افغانستان در همان دوران استخراج شده و با لوله کشی گاز تا کابل پایتخت افغانستان رسانده شده بود.



اعلام اخبار مربوط به کشف معدن "لیتیوم" توسط ارتش امریکا و همچنین دیگر معادن در افغانستان کاملا آشکار ساخت که بحث های مربوط به هزینه باصطلاح کمرشکن حضور ارتش امریکا و ناتو در افغانستان و همچنین بحث های مربوط به فشار افکار عمومی امریکا و کشورهای اروپائی بدلیل کشته شدن سربازان امریکا و ناتو در این کشور، تا حد از واقعیت و ماهیت آنچه در افغانستان روی داده و میدهد فاصله دارد.

No comments: