Thursday, May 9, 2013

آيت الله ها در افغانستان

سنی نیوز: اين تصاوير مدرسهء است که آصف محسني برادر ديني عبد الرسول سيافوف در غرب کابل اعمار کردهمدرسه خاتم النبيين است. قابل ياد آوريست که چون عقايد اين دو برادر در باطن يکي ودر ظاهر مختلف است، آنان خواستند که نام اين مدرسه را بجاي مدرسه باقر، خميني، مرتضي و.... مدرسه خاتم النبيين بگذارند. تصميم بر آن است که درين مدرسه سنيان وشيعيان اعم از دختران وپسران دوشا دوش با هم درس بخوانند.
محسني مي گويد اين مدرسه از پول باقي مانده دوران جهاد و وجوه شرعي مردم ساخته شده است. (شما باور كنيد!!!)
در مدرسه تازه ساخته شده بيش از سيزده ميليون دلار به مصرف رسيده است و کار آن از سوي يک شرکت خصوصي مشترکمدرسه خاتم النبيين افغانستان و ايران به پيش برده شده است.
اين مدرسه که در نزديکي ليسه حبيبه (اين دقيقاً آنجائي است که در ميان سالهاي 1991- 1996 اين دو برادر ديني دست بدست هم داده وليسه حبيبيه را زمين بوس کردند) در غرب شهر کابل ساخته شده، برعلاوه ۶۰۰ اتاق درسي و اتاق خواب، خوابگاهي دارد که مي تواند ۱۵۰۰ دانشجو يا طلبه را در خود جاي دهد.
علاوه بر اين يک تالار کنفرانس که گنجايش ۲۰۰۰ نفر را دارد، يک مسجدآیت الله العظمی عبد الرسول سیافوف بزرگ با گنجايش ۲۴۰۰ نفر و يک کتابخانه که قرار است ۳۶۰۰۰۰ جلد کتاب در آن گرد آورده شود، از ملحقات ديگر اين مدرسه است.
اما اينکه درين مسجد چند وقت نماز اداء شود تا فعلاً روشن نيست، زيرا اين دو برادر به ظاهر يکي مدعي پنج وقت نماز در شبانه روز وديگري مدعي دو وقت است، ومسئله ديگر اينکه اگر به اوقات آن اتفاق صورت گيرد کي بايد امامت کند لا ينحل باقي مانده است، وبه گمان اغلب محللين وافغانستان شناسان اين وظيفهء بزرگ را شايد اين دو آيت الله (آيت الله محسني، وآيت الله سيافوف) به امام وپيشواي خويش علامه بوش (كه فعلا بازنشستآیت الله العظمی شیخ آصف محسنی هم شده) تفويض نمايند.
محسني مدعي است که شاگردان مدرسه خاتم النبيين، در رشته هاي معارف اسلامي، فقه، کلام و فلسفه آموزش مي بينند، اما همه اينها بر اساس يک نظام آموزشي مدرن مدون شده است.
در اين صورت آيا خاتم النببين يک مدل ديگري از حوزه هاي علميه قم در ايران که محسني به آن وابسته است ميباشد و يا هم مدلي از جامع الازهر در مصر که سيافوف به آن منسوب است خواهد بود؟

No comments: