Tuesday, May 14, 2013

شبکه اطلاع رسانی افغانستان و یا شبکه اطلاع رسانی سپاه پاسداران ایران؟

چه دردی می کشد اين خسته مادر
ربوده از سرش فرزند چادر
تن ابريشم اش در جاده عريان
به هند و چین و صد تا ملک دیگر
شير پاک اش حرام جان نا پاک
همه گی نا خلف خواهر برادر
يکي پوشيده طوقی انتحاري
يکی سلطان ولی در اصل نوکر
يکی هم ساکن سجاده و مهر
به تزوير و ريا ابليس پرور
يکی هم از دغل خوش لحن گفتار
به لب خنده زند، ازپشت خنجر

شاید اکسر شما دوستان که این یاد داشت را میخوانید، با نام سایت خبری شبکه اطلاع رسانی افغانستان و یا همان (افعان پیپر) آشنا و مطالب اش را بعضاً خوانده باشید، و چه بسا که دلیل سر زدن شما به سایت افغان پیپرهم مثل من نه به خواطر آن بوده که اخبار دست و اول و مهم را در آن بیابید، بلکه بیشتر برای یافتن خبر های خاله زنکی از پشت پرده ی سیاست در افغانستان باشد، اخبار که گاهی جنبه اطلاعاتی دارد و خواننده اش را از اسرار درون ارگ ریاست جمهوری وپارلمان، و تصمیم گیری های بعضی ار محافل سیاسی، و وزارت خانه ها آگاه میسازد، خبرهای که هر خبر نگارِ به آنها دست رسی ندارد، و فقط میتوان از طریق جاسوسان حرفه ی و افراد در درون این محافل به آن دست یافت.
نکته ی دیگری که در باره ی شبکه اطلاع رسانی افغانستان، قابل توجه میباشد، نشر اخبار و یاد داشتهای همسان و نزدیک با دیدگاهای سیاسی ایرانی ها در این سایت است، و منظور از نوشتن این یاد داشت هم برجسته ساختن همین نکته است، بد نیست اول به چند نمونه از خبر ها و تحلیل های که تا کنون در سایت افغان پیپر نشر شده، یک نگاه گذرا بیاندازیم، تا هم کمکِ به ذهن قضاوت گر شما باشد و هم این قلم را را در واضح ساختن مطلب یاری رساند.
اول: سیاست این سایت در قبال رخداد های جهانی. به طور نمونه قضیه ی سوریه، که سایت افغان پیپر به شدت در خبر ها و تحلیل هایش از رژیم مستبد و سر کوب گر بشار اسد حمایت میکند، که این امر بدون شک نمیتواند از منطق انسانی و حرفه ی ژورنالیستی بر خوردار باشد، تنها دلیل که میتوان برایش یافت وابستگی بی حد و مرض گردانندگان این سایت به حکومت ایران است.
دوم: سیاست (افغان پیپر) در قبال رویداد ها و اتفاقات مربوط به افغانستان. که اگر به خوبی دقت کرده باشید در لابلای خبر ها و تحلیل های این سایت یک نوع جانب داری از تفکر تند رَوی مذهبی که بیشتر با إیدیولوژی جمهوری اسلامی ایران همخوانی دارد دیده میشود، که گاهی تا مرز حمایت از بعض عمل کرد های طالبان هم پیش میرود، به طور نمونه اگر طالبان زنِ را سنگسار میکند و یا بینی اش را میبرد ، افغان پیپرفوراً به تلاش میشود تا تقصیرات را به گردن نیروهای خارجی در افغانستان بیندازد، که گویا این ها با طرح شعارهای نظیر آزادی فردی زنان، حقوق مساوی زن ومرد، دموکراسی و حقوق بشر، باعث میشود که زنان سر به هوا شود وخود شان تصمیم بگیرد که برای زندگی شان چه کار کند و چه کار نکند، کدام مرد را دوست داشته باشد و کدام مرد را نه، افغان پیپر این گونه رفتارها از سوی زنان را جرم میداند، و مشکل را هم در همین خود آگاهی زنان جامیعه مبیند، نه در طرز تفکر طالبان و بعض از ملاها و مولوی ها.
سوم: نشر گزارشات و تحلیل های اغراق آمیز در باره سپاه پاسدارانِ ایران به طور مشخص، و توا نای های نظامی ایران به طور عموم در این سایت ، چنانچه اگر یکی از صاحب منصبان سپاه، حرف تهدید آمیزِ در باره ی افغا نستان و منطقه میزند، شبکه اطلاع رسانی افغانستان، فوراً خبر اش را با آب و تاب بیشتر نشر میکند، و تحلیل غرای هم به دنبال اش مینویسد، برای اثبات این ادعا شمارا به خواندن قسمت از گزارش تحلیل گونه ی افغان پیپر که در پی تهدید های اخیر سپاهیان ایران نوشته جلب میدارم.
. ( افغان پیپر مینویسد: در این روز ها سر و صدا های زیاد رسانه های غربی را موضوع حمله احتمالی اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران با پشتیبانی امریکا بخود اختصاص داده است و هرازگاهی هر سه جانب (ایران و اسراییل و امریکا) یکدیگر را به ضربات کوبنده و سخت تهدید مینمایند. برای آخرین بار یکی از اعضای برجسته سپاه پاسداران ایران تهدید کرد اگر حملۀ بر ایران صورت بگیرد ، نه تنها کشور حمله کننده زیر ضربات کوبنده ما قرار میگیرد بلکه پایگاه های نظامی امریکا در منطقه از هدف ما دور نخواهد ماند. تلویحا اشاره وی کشور های خلیج فارس و افغانستان است. چون پایگاه های زیاد نظامی امریکا در کشور های خلیج فارس و افغانستان موقعیت داشته ، بهانه خوبی برای جمهوری اسلامی ایران بخاطر زیر فشار قراردادن کشور های منطقه، بخاطر قطع علایق شان با امریکا است و یا در غیر آن منتظر ضربه های شدید از طرف ایران باشند. )
شبکه اطلاع رسانی و یا همان افغان پیپر، با نشر این تحلیل در واقع جانب افغانستان را، از زبان سپاه پاسداران ایران، تهدید میکند، که یا با قطع علایق تان از امریکا گوش به فرمان ما باشید و یا اینکه با ضربات کوبنده و ویران کننده ما رو بروخواهید شد، و لازم است یاد آور شد که از این گونه تهدید ها و تحلیل ها در راستای منافع ایران هر روز در سایت افغان پیپر به نشر میرسد، کسی هم نیست تا از گردانندگان اش بیپرسد، که واقعاً شما که هستید؟
در پاین امید وارم با زکر این چند نکته به مثابه ی مشت نمونه خروار است ، در حد توان این قلم در حق مطلب که همانا پی بردن به ماهیت اصلی شبکه اطلاع رسانی افغانستان است ادا شده باشد، حالا قضاوت با شما خواننده فهیم، این که نام این شبکه را قرین با ماهیت اصلی اش ، شبکه اطلاع رسانی سپاه پاسداران ایران در ذهن بسپاریم ، یا که نه همان شبکه ای اطلاع رسانی افغانستان باقی بیماند، بستگی به صلیقه ی شما دارد، و این که اغیار را در جامه خود اش میپسندید و یا در لباس دوست.
طاهر هجران

No comments: